Gymnasieval - hur naturlinjen är att gå

Då var det dags för mig att göra detta inlägg om natur.
De frågor som rusade genom mitt huvud när jag själv skulle göra mitt val var några i stil med:

Hur är natur jämfört med grundskolan?
Vad krävs av mig om jag ska gå natur?

Så i detta inlägg ska jag försöka besvara dessa frågor så gott jag kan så att ni som står på tur får lite lättare att tänka över det hela.

Om jag då börjar med att jämföra med nian, så kan jag direkt säga att tempot är den största skillnaden. Visst, svårighetsgraden har även den ökat ett par snäpp, men det är främst tempot som gör det jobbigt.
I grundskolan fick man god tid på sig att göra klart arbeten, det var lätt att flytta på olika inlämningstillfällen om flera inte skulle hinna lämna in i tid osv. På gymnasiet finns en utsatt provtid - och den går inte att fiffla med -, lärarna flyttar ogärna på en redan bestämd tidpunkt då ett arbete ska vara klart och om man inte hinner i tid... då är det helt enkelt ditt fel.

Vi har t.ex. redan betat oss igenom hela Matte A på ungefär en termin och har räknat en femtedel i Matte B-boken, så det är ingen fråga om att det går snabbt. I nian fick vi kanske en vecka på oss på det vi ska ha gjort under 2 lektion nu på gymnasiet, så ni förstår förändringen. Det tog ett tag att vänja sig. Anledningen till att det måste gå så fort fram är för att, som ni kanske redan vet, ska vi ha räknat klart till Matte D, eventuellt Matte E, innan vi går ut trean. That's why! Och det suger, för jag hinner oftast inte fatta vad vi håller på med innan vi byter till nästa kapitel.
Fördelen med att gå så snabbt fram tycker jag är att man får in en bra studieteknik och lär sig mycket snabbare än i grundskolan. Från åttan till slutet av nian tyckte jag inte att jag lärde mig ett piss i matten, men nu på gymnasiet känner jag mig efter en termin 3 gånger smartare än innan.
Andra fördelar:
  • Alla är seriösare och det spelar ingen roll i vilken grupp man råkar bli indelad. De flesta ger ändå järnet!
  • Du får en otroligt bra grund inför universitet.
  • Man tas på allvar gällande allt och betygen är satta med omsorg.
Men så finns då nackdelar.
  • Tempot, som jag nämnt cirkus 1 miljon gånger, kan vara väldigt jobbigt ibland och resulterar att proven i de olika ämnena kommer väldigt tätt och ofta.
  • Ett MVG i nian är värt lika mycket som ett VG på natur. Du måste ge allt och lite till för att få det där åtråvärda MVG:t.
  • (Vissa) lärare på natur förväntar sig att du sköter dig hela tiden, håller käft på lektionstid och alltid pluggar som... som... en häst?
Det sista jag vill lägga till under denna punkt är att NO-ämnena inte alls är som i grundskolan. Fysiken är bara ren matte och kemin är också rätt mycket matte. Biologin är det enda som är sig likt - dock en aning svårare och mer ingående.

Detta blir en kluring. I min klass är det så många olika personer med olika personligheter och jag vet inte vad de själva tycker och hur de klarar sig.
Jag tror att de viktigaste egenskaperna för dig som vill gå natur är:
  1. Viljan att lära sig.
  2. Tålamod.
Du behöver inte vara världens snille för att gå natur. Du behöver inte ha lätt för att lära dig. Du behöver bara vilja lära dig och tålamodet som krävs. För du kommer antagligen inte förstå allt när läraren förklarar första gången. Du kommer få sitta och traggla hemma och i någon studieverkstad när du mycket hellre hade varit ute i solskenet. Och om du var en riktig MVG-elev och gick ut med 300 poäng i nian kan du inte förvänta dig att dina MVG:n ska fortsätta rulla in. Du kanske får kämpa för dem nu.

Om du har G i matte kommer det bli svårt för dig på natur, då matten återkommer hela tiden. Men nu ska jag inte sitta här och säga "du borde inte välja natur om du inte har MVG i matte", för jag har klasskompisar som klarar sig utmärkt med ett G sedan nian och ja, de är då levande exempel.



Mitt bästa tips för gymnasieval i övrigt:

Om du har ett antal gymnasier du väljer mellan ska du välja det som har kortast eller skönast resväg, även om det där andra gymnasiet är nyare eller en liten aning bättre. Jag ångrade inte mitt val av gymnasie en sekund! Tog det närmsta, med direktbuss och allt. För när tåget fuckar up på vintern så kommer åtminstone bussarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0