Naturhelvete

   Jag har på senare tid fått frågan "Varför valde du natur då?" ställd till mig av människor omkring mig. Ständigt går jag och klagar över att jag hatar matten och fysiken, att jag inte kommer ha någon som helst användning av min utbildning osv osv osv. Men det är ju sant!
   Vi har som tidigare nämnt nationella prov i Matte A i morgon. Med andra ord har vi läst klart en hel mattekurs på en termin. Stört! Och det som oroar mig mest är att jag inte kommer få MVG på det. För som naturare förväntas jag definitivt få MVG i Matte A. Matte A är ju lätt, eller hur? Naturare är översmarta och klarar det lätt som en plätt. Jag menar, vi ska ju läsa Matte-fukking-E.
   Och sedan, själva utbildningen i sig behöver jag inte ens. Egentligen borde jag gått estet, media eller något annat färgglatt så att jag sluppit råplugga sönder mig i onödan. Men nu sitter jag här, med exponetialfunktioner upp till taket, försöker förstå allt vi ska kunna tills i morgon och funderar på att gå och begrava mig direkt.
   När jag får den där frågan blir svaret tråkigt och otroligt idiotiskt, enligt mig själv. Antingen låter det såhär:
"Varför valde du natur då?"
"Öh.. Jo, för jag hade bra betyg."
  För det var min första tanke när jag skulle välja gymnasium. Att jag hade väldigt bra betyg och att det därför skulle vara någon sorts miss om någon med bra betyg inte skulle välja bra-betyg-linjen.
   Ibland låter det även såhär:
"Varför valde du natur då?"
"Jag ville ha en bra bas till universitetet."
   Det däremot håller jag fortfarande fast vid var ett bra beslut. Natur är ju den bredaste linjen och om man har en naturutbildning i ryggsäcken ligger man oftast bra till när man gått ut. Om man inte vet vad man vill jobba med senare så är natur bäst. Framförallt om man tror man klarar det.
   Där är dock problemet. Problemen till och med. För det första visste jag redan i nian vad jag ville jobba med och det håller jag fortfarande fast vid. Film, media, musik, musik eller musik. För det andra så trodde jag bara att jag skulle orka pluggandet natur innbär. Eller egentligen trodde jag väl inte det heller, för sanningen är den att jag är en ytterst lat person som pluggade sönder sig totalt på vårterminen i nian.
   Men nu är det som det är och jag ska nu välja inriktning. Natur, mattedata eller miljövetenskap. Miljövetenskap verkar lugnast och där är det dessutom inte Fysik B, vilket jag skulle döda för att slippa! Det finns bara ett problem. Det måste vara minst tio personer som väljer Miljövetenskap och just den inriktingen är inte speciellt populär.
   Natur gör mig galen. Önskar jag kunde gå tillbaks och skälla ut mig själv innan jag gjorde mitt val.
   Vill bara lägga mig ner och försvinna.

Orkar inte läsa igenom det jag skrivit. Låter nog extremt deprimerande, haha.

Kommentarer
Postat av: Jb

Ja, de låter väldigt deprimerande ><''

2010-12-15 @ 08:26:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0