Ja, jag är sur

Det slog mig förut hur meningslösa prov är. Hur meningslösa proven på gymnasiet är då man inte får en andra chans att visa vad man kan. Som jag pluggat till detta fysikprov. Som jag kämpat med att för en gångs skull inte ligga flera sidor efter i böckerna. Som jag kämpat med att få in de olika formlerna och deras användningsområden. Men till vilken nytta?

Jag kan allt om tryck och elektricitet nu, men bara nu. Likadant som jag kunde allt om hastigheter förut. Då kanske jag fick det där mysiga MVG:t, men om jag skulle svara på samma frågor jag med lätthet svarade rätt på då, skulle jag få IG. Lika lite kunskap som jag nu har om hastigheter har jag om krafter, men till det provet hann jag inte plugga mycket alls. Vi hade stora, feta slutprov vid samma tid och jag la min koncentration på de proven istället för fysiken. Saken är den att jag säkert hade kunnat få MVG på det provet också (fick G eller VG- om jag minns rätt), om jag bara pluggat lite mer. Så ett prov visar inte ens kunskaper man har om ett ämne, det visar kunskaperna man har om ett ämne just då. Och det är det väl ingen mening med?

Nu är det dock så att prov är ett ganska bra sätt för lärare att betygsbedöma oss, så trots att jag inte alltid tycker om det så är det så det är. Då finns det en sak till jag vill dra upp och det är att det är förbjudet att vara sjuk på ett provdatum. Damdamdaaam...! Om jag – som idag – råkar vara magsjuk och inte känner för att sätta sig i en fullproppad aula och skriva ett prov på 3 timmar, men ändå pluggat frenetiskt, missar detta prov får jag ingen andra chans. Jag har ingen chans att bevisa för min lärare att jag kan detta. Möjligheten för ett omprov finns ibland(?) om man får IG i slutbetyg i något ämne, men aldrig annars.

Oj, vad jag generaliserar, för alla lärare gör ju inte såhär. När vi hade svenskauppsats fick vi som missat sätta sig i ett rum i lärarkorridoren och skriva.

Men återigen, vid de flesta större prov så blir det såhär. Vad skadar det om min lärare nu bara kan ge mig några få uppgifter som jag kan göra? Det här systemet suger. Och jag är sur. För förra gången det blev såhär så hängde mitt Matte B-betyg på det enda nationella provet och det, mina vänner, var ingen rolig press att ha på sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0