Nu är det höst


Dimman ligger som ett tjockt, vitt täcke utanför. Igår var det täcket gul i gatljusens sken och påminde om det mjuka ljuset som råder då det är snö ute. Ganska förvirrande. Var tvungen att flera gånger försäkra mig om att det faktiskt inte var snö. Det var ju september.

Det är inte september längre. Idag är officiellt första dagen på hösten – trots att jag är medveten om att hösten redan rullat in. 1 oktober. Höstens månad. Det är under denna månad alla löv går i färgglada kulörer, ramlar av från träden och luften blir sådär kall och frisk. Jag älskar hösten.

Minns en gång jag skrev om att 'först var det sommar, sedan plötsligt vinter', som att moder natur hoppat över hösten helt och hållet, men så insåg jag kanske för en månad sedan att hon kanske inte alls gjorde det. Hösten kanske visst var där. Det var inte bara jag som la märke till det. Jag har lätt för att göra så och jag gör det hela tiden. Om jag fokuserar på någonting helt annat – vilket i det här fallet är skolan och det äckliga pluggandet som det medför – så kan tiden bara flyga förbi utan att jag lagt märke till någonting annat. Så, jag kanske bara hade fullt upp med att ha ögonen på något annat att jag inte ens såg hur löven skiftade i färger, hur luften ändrade tjoclek och hur dygnen blev mörkare och mörkare.

Jag vet inte riktigt om jag är trött eller inte. Vaknade åtta av mig själv och valde att ta med mig laptopen ner till soffan, begrava mig under en filt och skriva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0