Lista - tips till pollenallergiker

Har ett halvfärdigt inlägg om minnen och grejer, men orkar inte skriva klart det just nu. Har sådana jefla allergiskareaktionersaker för tillfället så måste lägga mig. Tänkte dock radda upp några tips till er andra pollenallergiker där ute som brukar fungera mer eller mindre bra för mig. Listar utan inbördes ordning.
  • Tvätta håret!!! Tvätta - eller åtminstone skölj ur - håret innan du lägger dig. Framförallt om du har långt hår. Då riskerar du inte få massa pollen i ansiktet under natten så att du vaknar med värsta igensvullna ansiktet.
  • Byt örngott. Detta gör jag just nu var tredje kväll på ett ungefär. Samma sak som med håret.
  • Kliar det sådär outhärdligt i ögonen? Kallt vatten hjälper. Det kyler ner och dämpar den kliande känslan. Ta pappersbitar doppade i kallt vatten och tryck mot ögonlocken.
  • Kli i ögonen igen? Gör ett vattenbad - för ögonen. Fyll en hyfsad stor skål med kallt vatten upp till kanten, stick ner ansiktet och blinka några gånger under vattnet.
  • Åk till havet! Eller annat ställe där det inte finns så mycket pollen. Det gjorde Johan och jag härom året när det var som värst. Efteråt var det inte alls lika jobbigt.
  • Klia inte! Framförallt ögonen då. Om du börjar klia blir det bara jobbigare.
  • Och slutligen: Käka medicin! Ta tabletter, nässpray och ögondroppar. Kör med allt! Då, förhoppningsvis, går det bättre.
God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0